Zon en vitamine D

Steeds meer studies suggereren dat er een verband bestaat tussen een tekort aan vitamine D en verschillende vormen van kanker, reumatische artritis, depressie, schizofrenie en hartkwalen. In 2014 is er zelfs een onderzoek in het Journal of Internal Medicine gepubliceerd waaruit blijkt dat vrouwen die de zon vermijden twee keer zo veel kans hebben om te sterven dan vrouwen die regelmatig in de zon zitten.

vitamine d

De zon is onze belangrijkste bron van vitamine D. Geniet van de zon, maar zorg ervoor dat je niet verbrandt. Dit is namelijk schadelijk voor de huid en vergroot zo de kans op huidkanker. Het is belangrijk de juiste balans te vinden: zonnen is gezond, tenminste als je niet overdrijft.

Hieronder volgt een overzicht van relevante informatie over optimale en veilige vitamine D productie in de zon.

1. De huid maakt sneller vitamine D aan wanneer er een hogere zonkracht gemeten wordt. In Nederland geldt dat vooral vanaf half april tot en met half september tussen elf uur 's ochtends en drie uur 's middags. Op de website van het RIVM kun je dagelijks zien hoe groot de zonkracht is: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/U/UV_ozonlaag_en_klimaat/Zonkracht 
Uit een studie van de universiteit van Tromso in Noorwegen blijkt dat mensen met een laag vitamine D-gehalte, die op een hoge breedtegraad (68 graden N.) wonen, in maart al vitamine D kunnen aanmaken. In het licht van deze studie kan men concluderen dat vitamine D productie in Nederland tevens mogelijk is in deze periode.

2. Laat je huid stap voor stap wennen aan de zon zonder te verbranden. Start met korte perioden van een paar minuten en breidt dit langzaam uit. Urenlang zonnen is onnodig om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Je lichaam stopt namelijk met de aanmaak van vitamine D na een kort tijdsbestek: als de huid heel lichtroze of donkerder kleurt. Voor mensen met een lichte huidskleur kan dit al binnen enkele minuten zijn. Volgens een studie die is gepubliceerd in het medische tijdschrift The Lancet hebben mensen met een donkere huidskleur zes keer meer zon nodig om dezelfde hoeveelheid vitamine D aan te maken.

3. Een onderzoek gepubliceerd in het Journal of Internal Medicine laat zien dat vrouwen met een normale zonblootstelling geen significant verhoogt risico hebben op melanoom. In het kader van het onderzoek werden de zongewoonten van 29.518 Zweedse vrouwen gevolgd gedurende 20 jaar.

4. Door middel van een evenwichtig voedingspatroon dat rijk is aan omega 3 vetten en antioxidanten kan je de huid van binnenuit beschermen tegen zonnebrand. Lees ook: Voeding tegen zonnebrand

5. Zonnebrandcrème met SPF 8 blokkeert de aanmaak van vitamine D met 95%. Dit blijkt uit een studie die is verschenen in The Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism. In een onderzoek gepubliceerd in The British Journal of Dermatology is ontdekt dat de vitamine D productie exponentieel toeneemt als er dunnere lagen zonnebrandcrème worden gesmeerd.

6. Steeds meer doktoren en onderzoekers zijn van mening dat douchen en baden direct na het zonnen het grootste deel van de vitamine D verwijdert. Harde wetenschappelijke bewijzen voor deze theorie ontbreken vooralsnog.

7. Naarmate de huid ouder wordt, vermindert het vermogen om vitamine D aan te maken. Het lichaam van een zeventigjarige produceert 75% minder vitamine D dan het lichaam van een twintigjarige. Dit blijkt uit een studie die in 1989 is gepubliceerd in het medische tijdschrift The Lancet.

8. Vitamine D verkregen door de zon is te verkiezen boven supplementen. Je lichaam produceert namelijk automatisch de exacte hoeveelheid die het nodig heeft, zonder risico van overdosering. Volgens vitamine D expert Dr. Holick hebben onderzoeken aangetoond dat vitamine D die je aanmaakt in de zon twee tot drie keer langer in je lichaam blijft.

Bronnen

  • http://ajcn.nutrition.org/content/85/6/1586.abstract?sid=52bb7203-b00c-4d2b-981a-f39cdff5efeb
  • http://freetheanimal.com/2008/12/vitamin-d-deficiency-and-all-cancer.html
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16600341
  • http://ajcn.nutrition.org/content/83/4/754.long
  • http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/art.11434/full
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17499448
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17138809
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14984883
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3356951/
  • http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/11/21/how-to-get-your-vitamin-d-to-healthy-ranges.aspx
  • http://www.advancednaturalmedicine.com/vitamins/are-you-washing-your-vitamin-d-down-the-drain.html
  • https://www.vitamindcouncil.org/blog/washing-away-vitamin-d
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3356951
  • http://www.grassrootshealth.net/holicksuntranscription
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2572832
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3033008/
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22512875
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6119494
  • http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/joim.12251/pdf
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17200737

 

Reacties  

Connor
# Connor 24-11-2016 06:20
I think this is one of the most important information for me.
And i'm glad reading your article. But wanna remark
on some general things, The site style is ideal, the articles is really nice : D.

Good job, cheers

Here is my blog - seo
Antwoorden

jolanda 24 7 2016 v2

 

Pure Green Remedies

 Welkom bij Pure Green Remedies. Hier vind je informatie over gezondheid, schoonheid en remedies.

 

 

  instagram klein official pinterest logo tile 300x300

Contact

Heb je na het bekijken van deze website nog vragen? Neem dan contact op via het contactformulier of stuur een e-mail naar het onderstaande adres.

info@puregreenremedies.nl