DE POSITIEVE EN NEGATIEVE EIGENSCHAPPEN VAN FYTINEZUUR

Fytinezuur, ook wel fytaat of IP6 genoemd, is een verdedigingsstof die planten aanmaken om zich te beschermen tegen ziektes en ongedierte. Het zit van nature in granen, bonen, noten, zaden en bladgroente.

fytgroot

In de literatuur is er al jaren een discussie gaande over de effecten van fytinezuur op de gezondheid. Hieronder bespreken we de positieve en negatieve eigenschappen van deze stof.

NEGATIEVE EIGENSCHAPPEN

Fytinezuur wordt regelmatig bestempeld als antinutriënt, omdat het zich bindt aan mineralen zoals ijzer, zink, calcium en magnesium, waardoor deze stoffen minder goed door het lichaam worden opgenomen. In onderzoeken van de universiteit van Ceylon en de universiteit van Kaapstad is naar voren gekomen dat de consumptie van 1000 tot 2000 mg fytinezuur per dag geen effect heeft op de mineraalstatus als er sprake is van een evenwichtige voeding. Indien je er teveel van neemt in combinatie met een mineraalarm voedingspatroon kunnen er wel problemen ontstaan.

Producten die grote hoeveelheden fytinezuur bevatten zijn commercieel volkorenbrood, bruine rijst, koffie, rauwe cacao en noten (vooral paranoten). Als je veel voedingsmiddelen met fytinezuur eet is het mogelijk om een deel van deze stof te verwijderen door middel van de onderstaande methodes.

  • Week je noten, zaden, bonen en granen een nacht in water. Hierbij dient wel een kanttekening geplaatst te worden. In het kader van een wetenschappelijk onderzoek werden granen (mais, gierst, rijst en sorghum) en peulvruchten (mungbonen, cowpea en sojabonen) in water geweekt gedurende 24 uur. De onderzoekers concludeerden dat fytinezuur was afgenomen in: mais (21%), gierst (28%), rijst (17%), sorghum (4%), mungbonen (8%) en sojabonen (23%). Helaas was de biologische beschikbaarheid van ijzer niet verbeterd en die van zink slechts gering, omdat ijzer en in mindere mate zink in het weekwater waren gelekt. Gezien het feit dat de onderzoekers na het weken geen fytinezuur in het weekwater aantroffen, kan je het water gebruiken om te koken en zodoende de gelekte mineralen gedeeltelijk recupereren. De bevindingen van deze studie zijn terug te vinden in het wetenschappelijke tijdschrift Food Chemistry.
  • Koop zuurdesembrood in plaats van commercieel volkorenbrood. In een onderzoek is naar voren gekomen dat het gebruik van zuurdesem er voor zorgt dat het fytinezuurgehalte afneemt en de biologische beschikbaarheid van zink toeneemt. De resultaten van deze studie zijn gepubliceerd in Food Science and Biotechnology. Speltbrood is ook een optie. Onderzoekers van de Katholieke Universiteit Leuven hebben aangetoond dat spelt 40% minder fytinezuur bevat dan tarwe.
  • Koken vermindert tevens het fytinezuurgehalte.

Je kunt de negatieve effecten van fytinezuur op ijzer verminderen door vitamine C rijke voedingsmiddelen aan je maaltijd toe te voegen. Dit is naar voren gekomen in een studie van de universiteit van Goteborg in Zweden.

POSITIEVE EIGENSCHAPPEN

Vaak wordt vergeten dat fytinezuur ook positieve eigenschappen heeft. Het bindt niet alleen mineralen, maar ook stoffen die schadelijk voor ons zijn. Het fungeert als antioxidant en beschermt de cellen tegen oxidatie. Er zijn aanwijzingen dat het de groei van kankercellen afremt en helpt bij bloedglucose- en cholesterol regulatie.

Aanvankelijk was men bezorgd dat fytinezuur osteoporose veroorzaakt, omdat het de potentie heeft de opname van calcium te verhinderen. Onderzoeken op mensen hebben echter uitgewezen dat deze stof bijdraagt aan gezonde botten. In twee studies is naar voren gekomen dat mensen die veel fytinezuur binnenkrijgen een hogere botmineraaldichtheid hebben. In een andere studie is vastgesteld dat vrouwen met hoge concentraties fytinezuur in de urine minder botafbraak hebben. De resultaten van deze onderzoeken zijn gepubliceerd in Frontiers in Bioscience, Journal of Medicinal Food en European Journal of Nutrition. Volgens wetenschappers van de universiteit van de Balearen kan fytinezuur een effectief middel zijn tegen osteoporose, omdat het de vorming van botetende cellen verhindert.

CONCLUSIE

Zoals elk voedingsmiddel zijn voor- en nadelen heeft, zo heeft ook fytinezuur positieve en negatieve eigenschappen. Bij een gezonde en gevarieerde voeding zal het niet voor een mineralentekort zorgen. Een beetje fytinezuur is mijns inziens zelfs belangrijk voor een goede gezondheid.

Bronnen

  • http://rinekedijkinga.nl/veelgestelde-vragen/fytinezuur.html
  • http://www.drweil.com/drw/u/QAA400758/Are-Phytates-Bad-or-Good.html
  • http://breakingmuscle.com/nutrition/dissecting-anti-nutrients-the-good-and-bad-of-phytic-acid
  • http://www.precisionnutrition.com/all-about-phytates-phytic-acid
  • http://www.thenourishinggourmet.com/2010/09/phytic-acid-in-nuts-seeds-cocoa-and-coconut.html
  • http://insalatina.nl/fytinezuur
  • http://www.brood.net/faq/brood-gezondheid/is-fytinezuur-uit-volkoren-brood-slecht-voor-de-gezondheid-
  • https://www.iamafoodie.nl/fytinezuur-moeten-daar-iets-mee/
  • http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814604002298
  • http://link.springer.com/article/10.1007/s10068-012-0007-3
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15796621
  • Reddy NR and others. Food Phytates, CRC Press, 2001
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17044765
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7884558
  • http://jn.nutrition.org/content/133/11/3778S.full
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3630965
  • http://www.nrjournal.com/article/S0271-5317(07)00110-8/abstract
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20515779
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19053869
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22614760
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22905230
  • http://nutritionfacts.org/video/phytates-for-the-prevention-of-osteoporosis/
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2911999
  • http://ibdigital.uib.es/greenstone/collect/laboratoriLitiasiRenal/archives/D148.dir/148.pdf
  • http://journals.cambridge.org/download.php?file=%2FBJN%2FBJN4_2-3%2FS0007114550000278a.pdf&code=db6d51009c01080a329e7a33e0a9df0e
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1258738/pdf/biochemj00948-0141.pdf

jolanda 24 7 2016 v2

 

Pure Green Remedies

 Welkom bij Pure Green Remedies. Hier vind je informatie over gezondheid, schoonheid en remedies.

 

 

  instagram klein official pinterest logo tile 300x300

Contact

Heb je na het bekijken van deze website nog vragen? Neem dan contact op via het contactformulier of stuur een e-mail naar het onderstaande adres.

info@puregreenremedies.nl